Jak naturalnie i niebanalnie wzmocnić smak potraw wegańskich?

Jak naturalnie i niebanalnie wzmocnić smak potraw wegańskich?

Zmiana sposobu żywienia i decyzja o odejściu od spożywania mięsa, to poważny krok. Część osób boi się go podjąć, ponieważ nie wierzy, że potrawy roślinne mogą być równie aromatyczne, jak ich mięsne odpowiedniki. Jest jednak wiele sposobów na to, aby w kuchni wegetariańskiej podkręcić smak.

Jak to zrobić?

Sięgnąć po sos sojowy, płatki drożdżowe, paprykę wędzoną, rośliny cebulowe.
1. Zmiana smaku
2. Czym doprawiać dania roślinne?
3. Nie zapomnij o ziołach i przyprawach

Zmiana smaku

Przejście na dietę wegetariańską wiąże się na początku ze sporym wysiłkiem.

Dla osób, które do tej pory jadły mięso, kebaby, korzystały z fast foodów zmiana może być trudna, ale jest możliwa.

Dużą część winy ponoszą przede wszystkim sztuczne, chemiczne wzmacniacze smaku, a nie tylko samo mięso.

Potrawy bez glutaminianu sodu na samym początku mogą smakować naprawdę dziwnie, natomiast z czasem wrażliwość kubków smakowych (zaburzona przez te chemiczne ulepszacze) powraca i produkty pochodzenia roślinnego zaczynają smakować zupełnie inaczej. Na początku trzeba jednak wytrwałości. Absolutnie oprócz mięsa z diety powinny zostać wyeliminowane ulepszacze smaku, zamiast nich lepiej postawić na sos sojowy czy płatki drożdżowe.

Czym doprawiać dania roślinne?

Istnieje wiele naturalnych dodatków, jak i samych warzyw, które można wykorzystać w roli wzmacniaczy smaku.

I wbrew wyobrażeniom wielu osób – nie są to drogie zakupy.

Oto 5 najbardziej popularnych produktów do podkręcenia smaku naturalnych, roślinnych potraw:

1. rośliny cebulowe – niby banalne, ale zawsze działa; nie tylko cebula i czosnek, ale i szczypior lub por – wszystkie te warzywa mają ostry smak, wzmacniają dania, nadają im charakteru, zarówno cebula, jak i czosnek doskonale łączą się z większością innych warzyw, por w dużej ilości również jest w stanie znacząco podkreślić wyrazistość smaku danej potrawy; wszystkie te warzywa są łatwo dostępne, a przy tym niejednokrotnie tańsze od sztucznych wzmacniaczy smaku;

2. płatki drożdżowe – nieaktywna postać drożdży, dodająca potrawom lekko serowego i przy tym słodkiego posmaku; znacząco dopełnia smaku wielu potraw roślinnych, szczególnie zaleca się dodawanie płatków do zup, sosów, roślinnych kotletów i pasztetów; idealnie nadają się również do smarowideł na kanapki, można je nimi posypywać; sprawdzają się również jako panierka do kotletów; dodatek bardzo popularny w kuchni roślinnej, często pojawiający się w przepisach, do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością i większości dużych supermarketów;

3. sos sojowy – w kuchni orientalnej nie można się bez niego obyć i podobnie powinno być w kuchni roślinnej, to zdrowa alternatywa dla tak jeszcze do niedawna popularnej w polskiej kuchni maggi; wybierając sos sojowy, warto jednak zwrócić uwagę na jego skład (powinien być jak najprostszy:woda, soja, sól, koji), dobrym rozwiązaniem są produkty bezglutenowe oraz ze zmniejszoną ilością soli.

Nie zapomnij o ziołach i przyprawach

Nic tak nie dopełnia smaku potraw jak zioła.

Szczególnie wiosną i latem, kiedy sporą część z nich można zdobyć w świeżej postaci. Pamiętać jednak trzeba, że ziół do dań roślinnych powinno się używać co najmniej dwa razy tyle, ile w przypadku dań mięsnych.

Do wegetariańskich kompozycji nadają się idealnie: bazylia, majeranek, lubczyk, kolendra, estragon, tymianek, oregano. W przypadku przypraw świetnie sprawdzają się te z Bliskiego i Dalekiego Wschodu, choć nie tylko.

Poleca się pieprz cayenne, paprykę słodką, paprykę ostrą, czarnuszkę, kozieradkę, kurkumę, kumin oraz mieszkanki takie jak gram masala.




%d bloggers like this: