Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że lokale gastronomiczne bez strony internetowej i dobrze zbudowanej pozycji w Internecie mają małe szanse na przeżycie na rynku. Dobra wiadomość jest taka, że stworzenie strony internetowej dla restauracji – podstawy jej obecności w Internecie – może być bardzo proste i tanie. Jak stworzyć stronę dla restauracji?
Czy naprawdę warto mieć stronę WWW restauracji?
Teoretycznie wielu restauracjom mogłaby wystarczyć obecność w serwisach z dowozem, zwłaszcza gdy działają one w dużych miastach. Jednak po dokładnym sprawdzeniu okazuje się, że większość z nich i tak ma swoją stronę, nawet jeśli są to proste strony typu one-page. I, wbrew pozorom, wielu klientów – pomimo używania aplikacji – przed zamówieniem i tak sprawdza stronę restauracji, żeby sprawdzić „z kim mają do czynienia”. Strona WWW restauracji działa wtedy jak wizytówka, która może zachęcić użytkownika nie tylko do złożenia zamówienia, ale także do wizyty na miejscu w przyszłości. Oczywiście powodów do posiadania strony WWW jest znacznie więcej.
I tu pojawia się następny ważny argument za posiadaniem strony: skupiłam się na jedzeniu na dowóz, ale przecież nadal sporo osób chce spędzić czas poza domem i zjeść w restauracji. Wtedy strona internetowa jest pierwszym kontaktem z restauracją, ponieważ taki klient ma zupełnie inne potrzeby: chce przeczytać jej opis, wygląd, menu, sprawdzić dojazd i dokonać rezerwacji. Nie mając strony WWW restauracji, pozbawiasz się wszystkich tych klientów.
Jeśli właśnie wpisałeś w wyszukiwarkę „tworzenie stron www” albo „strona www cena” i przeraziły Cię odpowiedzi, to spieszę z dobrą wiadomością: w naszym kreatorze GetResponse atrakcyjna i szybka strona internetowa dla restauracji jest możliwa do wykonania w kilka minut. Kreator działa w oparciu o sztuczną inteligencję, dzięki czemu działa szybko i dokładnie. Do wyboru jest też wiele estetycznych szablonów stworzonych przez projektantów. W każdym planie (od 39 zł miesięcznie) otrzymasz jednak znacznie więcej, niż tylko kreator stron – narzędzia do promowania Twojej restauracji w internecie.
Obecność restauracji w sieci
Nie chodzi bowiem o sam fakt posiadania strony, tylko o to, aby budowała ona obecność restauracji w internecie. Oczywiście buduje się ją na wielu frontach:
- pozycjonowanie w Google (strona internetowa),
- na mapie i w opiniach Google (Google Moja firma),
- w płatnych reklamach Google Ads (reklama w danej lokalizacji),
- w social mediach (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat),
- artykuły sponsorowane w lokalnych serwisach internetowych,
- w serwisach i aplikacjach turystyczno-gastronomicznych, jak np. Tripadvisor czy Zomato,
- lub też we wspomnianych już aplikacjach do zamawiania jedzenia.
To jednak strona WWW powinna być głównym elementem ekosystemu restauracji w internecie. Strona jest podstawą i źródłem, do którego prowadzą wszystkie pozostałe miejsca.
Warto postrzegać stronę jako główny element nie tylko wizerunkowo, ale również z powodów technicznych – w social mediach konta są zależne od zasięgów i mogą zostać zablokowane lub usunięte np. w wyniku awarii, w serwisach kulinarnych często można publikować tylko niezbędne informacje, w płatnych reklamach po kliknięciu użytkownik musi być gdzieś przekierowany, a po przeczytaniu artykułu sponsorowanego w innych serwisach użytkownik będzie chciał sprawdzić ofertę restauracji. Oczywiście skieruje wtedy swe kroki na stronę WWW restauracji.
W tym wszystkim bardzo ważne jest to, żeby w każdym z tych miejsc prowadzić jednolite i spójne działania. Pomoże w tym opracowanie strategii obecności restauracji w internecie – trzeba ustalić, kto jest klientem restauracji, jak dotrzeć do tej grupy i przyjąć preferowaną przez nich formę komunikacji. Następnie ustal, jakie treści będziesz publikował w tych miejscach. Kluczem jest dostosowanie do klientów – jeśli wiesz, że przychodzą do Ciebie młodzi ludzie, korzystający z social mediów, to zapewne będzie trzeba kierować do nich nieco inny przekaz niż do tych, którzy są starsi, nie mają kont w social mediach lub nie mają czasu na korzystanie z nich, a do restauracji wolą wybrać się osobiście.
Oczywiście to tylko przykład – ważne, aby być w tych miejscach internetu, w których przebywa także Twoi klienci i publikować zachęcające ich treści.
Rejestracja w Google Moja Firma
Strona internetowa i profil w Google Moja Firma to takie miejsca, które odwiedzają praktycznie wszyscy. GMF to dla lokali gastronomicznych często drugie najważniejsze miejsce w internecie – głównie ze względu na trzy elementy:
- na mapie można łatwo sprawdzić odległość i trasę oraz wyszukać lokali w najbliższej okolicy,
- można przeczytać opinie innych użytkowników (a one często decydują o wyborze),
- daje się użytkownikom pewność – zakładanie konta na GMF wiąże się z weryfikacją adresu.
Założenie konta na Google Moja Firma to jedno – a drugie to jego prowadzenie. Nie ma się jednak czego obawiać, bo dbanie o konto GMF nie zajmuje dużo czasu, a może dać naprawdę wiele.
Najważniejszym w prowadzeniu konta jest jego dokładne uzupełnienie i uaktualnianie informacji, np. dotyczących godzin otwarcia. Drugą, bardzo ważną kwestią jest odpowiadanie na opinie użytkowników. Nie tylko dlatego, że nakazują to wysokie standardy obsługi restauracji, ale także dlatego, że Twoje odpowiedzi (lub ich brak) widzą także pozostali użytkownicy i sugerują się tym, jak wyglądają Twoje relacje z wcześniejszymi klientami. Również – a może nawet głównie – tymi niezadowolonymi (oczywiście życzę Ci ich jak najmniej).
Co ważne – jednym z podstawowych pól do wypełnienia na profilu Google Moja Firma jest, oprócz adresu i numeru telefonu, adres strony internetowej. Google również wychodzi z założenia, że profil na mapie służy do „pierwszego kontaktu”, a dopiero na stronie użytkownik może się zapoznać z pełną ofertą i dokonać rezerwacji. Podobnie będzie ze zdjęciami i dodatkowymi, ale ważnymi informacjami, jak warunki rezerwacji, alergeny, obecność miejsca dla dzieci czy dokładny cennik.
Zbierz informacje o Twoim lokalu w jednym miejscu
Dlatego też strona internetowa jest idealnym miejscem do tego, aby zebrać w jednym miejscu wszystkie te i inne informacje o Twoim lokalu. Warto wręcz zintegrować ze stroną pozostałe miejsca, jak social media czy Google Moja Firma, aby np. opinie z tego serwisu wyświetlały się także na stronie, bo dzięki temu zobaczą je ci, którzy nie szukali Twojego lokalu na mapach Google. Z kolei ci, którzy znaleźli go na mapie, po wejściu na stronę będą mogli się upewnić, że trafili na tę samą restaurację. Takie szczegóły budują wizerunek solidnej firmy.
Integruj różne działania promocyjne i buduj bazę klientów
Jak już wcześniej wspomniałam, konto w GetResponse daje Ci nie tylko możliwość stworzenia samej strony, ale także ułatwia prowadzenie szeroko zakrojonych działań promocyjnych w internecie. W każdym planie cenowym GetResponse znajdziesz m.in.:
- email marketing: możliwość wysyłania mailingu i newsletterów do bazy klientów i zainteresowanych dodatkowymi ofertami,
- marketing automation: narzędzia usprawniające marketing w internecie, takie jak np. tworzenie ścieżki zakupowej dla osób odwiedzających Twoją stronę,
- landing page: dodatkowa ministrona na różne promocje i wydarzenia,
- Google Analytics: dokładnie statystyki odwiedzin Twojej strony,
- pop-upy: wyskakujące okienka, np. z informacją o promocji,
- formularze kontaktowe i czat na stronie, umożliwiające natychmiastowy kontakt,
- narzędzia ułatwiające pozycjonowanie w Google,
- integracje, czyli połączenie strony i social mediów…
- …i wiele, wiele innych bardzo przydatnych narzędzi.
Dobre narzędzia to połowa sukcesu
Bo to właśnie dzięki nim będziesz mógł nie tylko łatwo i skutecznie zdobywać nowych gości, ale także utrzymywać kontakt ze stałymi klientami i sprawić, aby wracali do Ciebie częściej. A jak wiadomo, w prowadzeniu biznesu stali klienci to skarb, o który trzeba dbać.
Informacja prasowa