Wolność wyboru zleceń, brak szefa, elastyczność godzin pracy, niezależność. Brak konieczności tracenia czasu na dojazdy, uniknięcie rozpraszaczy biurowych, możliwość pracy z dowolnego miejsca świata. Wystarczy średniej jakości komputer i dobre połączenie z Internetem. Praca freelancera wiąże się z wieloma zaletami, a niektóre profesje wyjątkowo sprzyjają wykonywaniu obowiązków w zaciszu domowym. Jaki zawód zatem wybrać? Oto kilka naszych propozycji:
Wirtualny asystent
Niezależny pracownik, który posiada zdalny dostęp do dokumentacji klienta, na przykład dzięki usłudze VPN i świadczy usługi administracyjne nie przebywając fizycznie w siedzibie firmy. Często są to osoby, które pracowały wcześniej w biurze stacjonarnie i posiadają umiejętności w zakresie marketingu internetowego, mediów społecznościowych i zarządzania treścią.
Szczegółowe obowiązki wirtualnego asystenta różnią się w zależności od potrzeb klienta i warunków umowy. Zajmują się planowaniem spotkań, wprowadzają dane do systemu, prowadzą korespondencję mailową i rozmowy telefoniczne, organizują podróże służbowe. Niektórzy zajmują się również aktualizacją mediów społecznościowych, projektowaniem i pisaniem tekstów na bloga.
Zapotrzebowanie na wirtualnych asystentów rośnie, zwłaszcza wśród mniejszych firm, które oszczędzają w ten sposób koszt zatrudnienia pracowników w biurze stacjonarnym i mogą w ten sposób łatwo oddelegować część zadań specjaliście zewnętrznemu. Główną zaletą dla klienta jest możliwość zamówienia wyłącznie potrzebnych w danym momencie usług.
Specjalista SEO
Z angielskiego Search Engine Optimization (SEO) Specialist czyli dosłownie Specjalista ds. optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) analizuje, przegląda i wdraża zmiany w witrynach internetowych, aby dana strona pozycjonowała się jak najlepiej w wyszukiwaniach przeglądarki internetowej.
Specjalista SEO sprawdza jakość treści publikowanych na stronie, monitoruje słowa kluczowe i frazy zwiększające ruch w witrynie, testuje i wdraża techniki marketingowe. Definiuje i wdraża strategie budowania linków oraz dokonuje analizy i pomiaru sukcesu strategii SEO przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak Google Analytics.
Copywriter
Jeden z najpopularniejszych zawodów zdalnych. Copywriter tworzy teksty – od prostych precli, czyli krótkich tekstów reklamowych po ambitniejsze eksperckie artykuły specjalistyczne i scenariusze reklam telewizyjnych lub radiowych. Praca zdalna wymaga ciągłej kreatywności i często pisania treści na bardzo oryginalne tematy, w zależności od potrzeb klientów.
W wielu przypadkach copywriter odpowiada również za przygotowywanie ofert handlowych, content marketing czy prowadzenie fanpage’y. W pracy wymagana jest zatem – poza umiejętnością pisania i lekkim piórem – również znajomość marketingu internetowego, socjologii, psychologii, elementów negocjacji i sprzedaży.
UX Designer
Jeden z tak zwanych zawodów przyszłości. Projektant UX (User Experience) odpowiada za doświadczenia użytkownika związane z konkretnym produktem, aplikacją czy usługą: sposób w jaki jest używany, dostępność i odczucie, jakie wywołuje na użytkowniku podczas interakcji z nim.
Dodaje czynnik ludzki do modelu biznesowego poprzez przybliżenie perspektywy odbiorcy produktu i dba, tak aby potrzeby użytkownika zostały uwzględnione przez przedsiębiorstwo. Celem Projektanta UX jest zdefiniowanie cech osobowych docelowej grupy odbiorców i sprawienie, by oferta była intuicyjna i przyjemna dla przeciętnego klienta.
Zawód bywa mylony ze Specjalistą UI (User Interface), który zajmuje się projektowaniem witryn, aplikacji i programów umożliwiając interakcję użytkownika z oprogramowaniem. Dopasowuje kolorystykę, typografię i grafiki, które mają być wykorzystane w produkcie końcowym, a następnie w oparciu o wskazówki Projektanta UX dostosowuje efekt do danej grupy docelowej.
Materiał partnera