Nie mam zbyt wiele czasu, żeby uczyć się marketingu i poznawać nowe narzędzia przydatne w prowadzeniu bloga, ale polecam 3 książki, które przeczytałam ostatnio, bo przydadzą się każdemu blogerowi.
Obraz, czyli Instagram
Pokaż swój styl. Jak się wyróżnić, przyciągnąć obserwujących i zbudować markę na Instagramie
Autor: Aimee Song
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Data premiery: 2016
Ilość stron: 208
Prowadzenie bloga to też prowadzenie jego kanałów społecznościowych. Nie da się tego uniknąć. Ja mam Facebooka, gdzie mam całkiem wielu fanów, ale jestem bardzo niezadowolona z zasięgu postów. To chyba nie jest kanał dla blogerki, która tak jak ja, nie publikuje przepisów video. Mam też Instagram, którego mam od niedawna. Mam niewielu fanów, ale za to zaangażowanie jest ogromne, zwłaszcza w porównaniu z Facebookiem. Dlatego postanowiłam się trochę podokształcać u Aimee Song, która jest instagramerką modową.
Bardzo przydały mi się jej porady na temat robienia zdjęć telefonem i ich obróbki. @songofstyle zwraca też uwagę, że warto mieć motto/misję swojego kanału. To trudne zadanie, ale moja misja wyglądałaby mniej więcej tak:
UgotowanePozamiatane.pl to blog kulinarny o pięknie i obfitości życia. 🔥
Wyrażam siebie poprzez pisanie o jedzeniu, książkach kulinarnych i marketingu gastronomicznym.
Aimee Song zachęca, żeby nie nadużywac zbyt wielu hasztagów, ale pomagać sobie geotagami i wyjaśnia dlaczego lepiej tagować znajomych czy marki na zdjęciu, niż używać opcji @wspomniania ich w komentarzu. Całkiem przydatna lektura dla początkujących instagramerów.
Video
Video marketing nie tylko na YouTube
Autor: Magdalena Daniłoś
Wydawnictwo: One Press
Data premiery: 2016
Ilość stron: 224
Kiedy prowadzi się bloga kulinarnego idealnie byłoby nagrywać filmy z przepisami na video. Czuję jednak blokadę, bo nie wiem jak to się robi i nie czułabym się komfortowo występując w takim filmiku. Jednocześnie bardzo mnie ciągnie w tym kierunku, bo sama wolę czasem obejrzeć, jak coś się robi, niż czytać opis, który może być wieloznaczny i nie na temat. Przekaz słowny i zdjęcia są powoli wypierane przez video, bo odbiorcy są zmęczeni i leniwi.
Dodatkowo film umożliwia nam przekazanie emocji i opowiadanie historii. Daje też nadzieję, że rozbijemy kiedyś bank i nasz film zyska potencjał wirusowy, tak że ludzie będą sami polecać go swoim znajomym.
Jakie formaty video proponuje blogerom Magdalena Daniłoś? Możemy założyć vloga na YouTubie, czyli regularnie ukazujący się pamiętnik z naszymi przemyśleniami, który pokazuje nasze życie. Kolejną opcją jest testimonial – opowiedzenie swojej historii. Możemy pokazywać tutoriale np. z przepisami czy DIY, recenzje lub unboxingi nowych produktów. Możemy uczyć nowych umiejętnościach poprzez transmisję webinaru czy prezentacji z konferencji. W końcu możemy przeprowadzać wywiady z ciekawymi gośćmi, a nawet mieć swój własny show internetowy. Do dzieła!
Marketing
Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy
Autor: Ryan Holiday
Wydawnictwo Helion
Data premiery: 2015
Ilość stron: 144
Growth Hacker Marketing to narzędzia, które umożliwiają szybki wzrost odwiedzin na naszej stronie, przy wykorzystaniu nietradycyjnych metod, które są tanie i skuteczne. idealna sprawa dla blogerów, którzy zwykle mają zerowy budżet na promocję. Ważne jest przede wszystkim, żeby nasz produkt czy strona były dostosowane do rynku, czyli żeby odpowiadały na realne potrzeby ludzi. Jeśli mamy jakiś produkt na blogu, powinniśmy zdobyć pierwszych użytkowników poprzez obniżenie barier wejścia, które mogłyby ich zniechęcać i postarać się o entuzjastyczne reakcje, które potem przyciągną kolejne osoby. Ważne jest żeby budować listę mailingową, bo maile do naszych fanów nic nie kosztuje. To chyba najważniejsza lekcja z tej książki do natychmiastowego zastosowania.