Gotowanie na parze – jak poprawić smak dań?

Gotowanie na parze – jak poprawić smak dań?

Wiele osób jest przyzwyczajonych do smaku jedzenia smażonego na tłuszczu. Oprócz tego, chętnie sięgają po dania mocno przyprawione, głównie solą. Niestety spora ilość dodatkowych składników tego typu oraz elementów występujących w potrawach wysoko przetworzonych powoduje, iż nie wiemy już jaki jest naturalny smak konkretnych posiłków. Tymczasem wkład do gotowania na parze pozwala nam odkryć na nowo łagodność różnego rodzaju żywności. Choć na początku może się nam wydawać, że takie jedzenie jest zbyt monotonne, z biegiem czasu nasze kubki smakowe przywykną i mocno doprawione jedzenie może nam po prostu przestać smakować.

Osoby, które zastanawiają się w jaki sposób odżywiać się zdrowiej, zmniejszyć kaloryczność przygotowywanych posiłków i zrzucić nadprogramowe kilogramy powinny pomyśleć nad wprowadzeniem do swojej diety dań gotowanych na parze. Ten sposób obróbki cieszy się sporą popularnością wśród ludzi, którzy chcą szczególnie zadbać o swoje samopoczucie i poprawić sylwetkę, właśnie ze względu na zdrowotny charakter. Niemniej jednak wiele osób uważa, że posiłki gotowane na parze są pozbawione smaku. Jest to oczywiście błędne podejście. Warto skorzystać z kilku technik opisanych poniżej, a smak tak przyrządzonych dań będzie dla nas znacznie lepszy.

Podstawowe informacje na temat gotowania na parze

Nie oznacza to oczywiście, że nie można poprawić pewnych rzeczy. Dobrze dobrane zioła sprawią, że danie stanie się znacznie bardziej aromatyczne i pyszniejsze. Co istotne, całość nie wymaga od nas ani specjalnej uwagi, ani poświęcania zbyt dużej ilości czasu.

W jaki sposób poprawić smakowitość dań na parze?

W tym miejscu warto zaznaczyć, że wkład do gotowania na parze przyda się nam nie tylko wtedy, gdy zamierzamy przygotować warzywa, ale również ryby, kasze, ryż i drób. To zatem wielofunkcyjne naczynie, które wyróżnia się możliwością wszechstronnego wykorzystania. Gotowanie na parze wydobywa naturalny smak produktów spożywczych, który zyskuje na intensywności. Co za tym idzie, nie ma konieczności używania sporej ilości soli, przypraw czy tłuszczu. Dodatek oleju w dużym stopniu zwiększa kaloryczność jedzenia, o czym powinny pamiętać osoby, którym zależy na zredukowaniu wagi. Jakie zasady pozwolą nam jednak zwiększyć smakowitość i aromat dań?

  • Pierwszą kwestią, o której trzeba pamiętać gdy gotujemy na parze jest nieużywanie soli na etapie układania produktów na sitku. Wynika to z faktu, iż podczas obróbki tym sposobem sól, która naturalnie znajduje się w danym składniku jest wydobywana. Co za tym idzie, istnieje spore ryzyko przesolenia. Jeśli mamy taką potrzebę, można doprawić mięso lub warzywa gdy już zostaną położone na talerzu.
  • Jeśli chodzi o przygotowywanie mięsa, najlepszy smak uzyskamy po wcześniejszym zamarynowaniu. W tym celu doskonale sprawdzi się np. rozmaryn, tymianek, papryka i zioła prowansalskie. Po obtoczeniu mięsa w przyprawach odstawiamy je do lodówki. Jak zostało już wspomniane, nie używamy soli i oliwy.
  • Wkład do gotowania na parze stanowi znakomite rozwiązanie jeśli przepadamy za różnego rodzaju rybami. Wiele osób obawia się ich przygotowania z uwagi na brak doświadczenia. Decydując się na ten sposób obróbki, praktycznie nie ma ryzyka, że mięso będzie zbyt suche i wiórowate. Smak ryb wspaniale podkreślą cytrusy, zarówno cytryna, jak i pomarańcza. Jeśli chodzi o przyprawy, warto przetestować szałwię i tymianek. Sokiem z cytrusów można spryskać rybę gdy już ułożymy ją na sitku lub wycisnąć część do gotującej się wody.

Gotując warzywa, warto cieszyć się ich naturalnych smakiem, który w wielu przypadkach może nas mile zaskoczyć. Kluczową kwestią podczas obróbki takich składników jest niedopuszczenie do rozmiękczenia, które spowoduje, iż całość stanie się mało apetyczna i mdła. Doskonale sprawdzą się suszone lub świeże zioła, takie jak koperek, pietruszka, bazylia lub czosnek.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.